Alla inlägg den 8 maj 2012

Av Näslund - 8 maj 2012 12:15


Vem älskar inte glass? Jag älskar de ialla fall och blanda ihop saker som man vet är gott och göra en god och krämig glass på är de bästa som finns. Jag älskar ialla fall Lakrits (salt) och var passar inte bättre än Turkisk Peppar (Orginal) i en god och krämig gräddglass?

Jag valde att testa blanda ihop de ialla fall och den blev himmelskgod. Skulle dock blivit så mycket bättre att ha en glassmaskin de blir så otrloligt stor skillnad. Men får ta och leta reda på en bra glassmaskin så jag kan fortsätta göra olika sorters glassar..

 


Receptet kommer ialla fall nedan;

Lakritsglass (Turkisk peppar)




50-60 gTurkisk peppar
5 dlmellangrädde
1 dlmjölk (gärna röd)
3 stäggulor
110 gströsocker
½vaniljstång

Gör så här


  • Vispa äggulorna till ett skum och tillsätt sedan sockret lite i taget under omrörning. När allt är i ska du ha en fast smet.
  • Häll grädden och mjölken i en kastrull, dela vaniljstången och skrappa ut kärnorna, lägg allt i grädden och värm upp det tills det börjar sjuda.
  • Mixa eller krossa turkiska pepparn och rör ner i den varma grädden tills allt smällt. Gör det försiktigt och lite i taget så det inte klumpar sig igen.
  • Tag grädden och vispa ner ca 1/3 av den i äggröran och vispa hela tiden så äggen inte får en chans att stelna.
  • Tag sedan äggsmeten och vispa ner den i kastrullen med resten av grädden.
  • Värm under svag omrörning tills den är ca 82-85 oC (Strax före den sjuder eller gör ett ros/slev-prov).
  • Låt det svalna snabbt i kallt vattenbad.
  • Plasta sedan in och låt stå över natten (eller minst 8 timmar) i kylskåpet. Detta för att smakerna ska utvecklas ordentligt.
  • Kör sedan smeten i din glassmaskin, det tar ca 20-40 minuter.
  • In i frysen några timmar så lakritsglassen får hårdna.
P.s Receptet kommer från www.glassrecept.se


Presentation


Hej! Jag heter Veronica och bor tillsammans med min sambo och vår underbara katt Tequila & våran dotter Nellie, som föddes 27/3-13!


Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards